Tijd voor een nieuw demonstratieregime

Demonstreren is een grondrecht. Daar hoeven we niet over te discussiëren. Het is een waardevol middel in een vrije samenleving om onvrede te uiten, aandacht te vragen en misstanden aan de kaak te stellen. Maar zoals bij veel vrijheden zien we dat ook dit recht steeds vaker misbruikt wordt. Wat begint als een demonstratie eindigt te vaak in chaos, vernieling en intimidatie. En dat is geen vrijheid meer, dat is ontwrichting.

Lees meer

Demonstreren, actievoeren, drugs – niet in Rusland stommerik!

Arctic Sunrise
De Arctic Sunrise, een ijsbreker van Greenpeace die onder Nederlandse vlag vaart, is in september 2013 door de Russische kustwacht geënterd en naar de havenstad Moermansk versleept. Greenpeace voerde actie tegen de plannen van Gazprom om olieboringen in het Noordpoolgebied te blokkeren. Toen de actievoerders het boorplatform beklommen heeft de kustwacht ingegrepen en de dertig bemanningsleden gearresteerd en onder verdenking van piraterij gevangen gezet.

Lees meer